Společnost CRIF – Czech Credit Bureau, a.s. ohodnotila hospodaření obce Trnava ze Zlínského kraje ratingovým stupněm „C+“. Ze sedmibodové škály je to pátý stupeň v pořadí. Tento stupeň vypovídá o méně uspokojivé úrovni finanční stability základních ekonomických ukazatelů charakterizujících hospodaření obce.
Velikostí patří Trnava do skupiny 806 obcí s počtem obyvatel od 1 000 do 1 999. V této kategorii obdržela stejné hodnocení jako Trnava necelá desetina obcí. Horší hodnocení v této skupině mělo 31 obcí, vyšší hodnocení pak 704 obcí. Na daném ratingovém hodnocení se podepsala situace z posledních dvou let, ve kterých Trnava vykázala výrazný schodek rozpočtu doprovázený enormním růstem investic a zvýšením dluhu.
V porovnání s danou velikostní kategorií má Trnava o něco nižší počet obyvatel, přitom disponovala vyššími příjmy i výdaji oproti průměru obcí v dané skupině. Deficit rozpočtu v posledních dvou letech vedl k souhrnnému schodku rozpočtu v období 2020 až 2024. Souhrnné výdaje v tomto období převýšily příjmy v průměru o 26 % ročně. Daňové a nedaňové příjmy obce Trnava byly nižší než u průměrné obce v dané skupině. K vyšší úrovni příjmů přispěly téměř výlučně investiční dotace, které byly ročně šestkrát vyšší než průměr v dané skupině.
Výdajům Trnavy naprosto dominovaly investice. Objem kapitálových výdajů byl více než třikrát vyšší, než dosahoval průměr v dané kategorii. Výše běžných výdajů byla naopak značně nižší než průměr v dané skupině. Investiční dotace v obci Trnava financovaly v průměru ročně více než polovinu kapitálových výdajů, u obcí v dané skupině to bylo 30 %. Využití výnosů z prodeje majetku bylo v obci Trnava v porovnání s danou velikostní kategorií mnohem nižší.
Značně vysokou úroveň investic v roce 2023 a 2024 financovala Trnava nejenom investičními dotacemi, ale i dluhem. Obec přijala dlouhodobý bankovní úvěr v době, ve které byly úrokové sazby ve srovnání s předchozím obdobím na přijatelné úrovni. Ovšem dluh obce Trnava se tím v posledních roce ztrojnásobil. Na druhou stranu, Trnava zvedla v roce 2024 objem svých úspor, a to meziročně téměř o 30 %, podstatně rychleji než skupina srovnatelných obcí. Objemem úspor se obec Trnava na konci loňského roku nelišila od průměru v dané kategorii.
Naprostá většina výdajů Trnavy směřovala na oblast nakládání s vodou. V roce 2024 představovala tato oblast 80 % veškerých výdajů, o rok dříve to bylo ještě více. Navíc téměř celé výdaje na nakládání s vodou měly povahu investic. S výjimkou zemědělství a lesnictví byly výdaje na ostatní oblasti Trnavy nižší než průměr v dané kategorii obcí.
Trnava sice obdržela ne příliš příznivé hodnocení za rok 2024, ale růst výdajů a dluhu byl vyvolán investicemi do oblasti vodního hospodářství. Dá se tudíž předpokládat, že po dosažení uspokojivého stavu vodovodní infrastruktury se finanční situace obce Trnava ustálí. Poměrně značné úspory a skutečnost, že Trnava přijala úvěr v době relativně výhodných úrokových sazeb, pomohou situaci stabilizovat. Varujícím je podíl dluhu na průměru příjmů Trnavy za poslední čtyři roky, který v roce 2024 značně přesáhl limit stanovený Ministerstvem financí. Je dobře, že rozpočet Trnavy pro letošní rok počítá s přebytkem rozpočtu a se značně nižším objemem investic.