Společnost CRIF – Czech Credit Bureau, a.s. ohodnotila hospodaření města Aš z Karlovarského kraje v roce 2024 nejvyšším ratingovým stupněm „A“, a to druhým rokem po sobě. Tento ratingový stupeň vypovídá o velmi dobré finanční stabilitě základních ekonomických ukazatelů charakterizujících hospodaření města.
Velikostí patří město Aš do skupiny 67 obcí s 10 000 až 19 999 obyvateli. V této velikostní kategorii obdržela stejně hodnocení jako Aš pouze necelá čtvrtina z nich, konkrétně 16 obcí, hodnocení zbývajících 51 obcí bylo horší.
V porovnání s danou skupinou má město Aš o něco méně obyvatel, než je průměr. V období let 2020 až 2024 však město vykazovalo vyšší příjmy a nižší výdaje než průměrná obec v dané skupině. V důsledku toho ušetřilo město Aš v průměru 13 % disponibilních příjmů ročně, podíl přebytku na příjmech v dané skupině byl více než třikrát nižší.
Vyšší než průměr byly především daňové a nedaňové příjmy města Aš, naopak nižší hodnotu vykazovaly kapitálové příjmy a zejména neinvestiční dotace. V souhrnu závisel rozpočet města Aš na dotacích čili pomoci od státu či kraje mnohem méně než obcí v dané skupině. V případě výdajů města Aš byly nižší jak ty běžné, tak i kapitálové.
Město Aš vykázalo v daném období deficit rozpočtu pouze v roce 2021, a to v důsledku značné meziroční dynamiky investic. Rozpočtový deficit v jednom roce byl více než kompenzován kladným saldem rozpočtu ve zbývajících letech daného období.
Podíl kapitálových výdajů města Aš byl v podstatě shodný s průměrem v dané kategorii. Investiční dotace přispěly k financování kapitálových výdajů města Aš ve větší míře a kapitálové příjmy naopak v mnohem nižší míře, než byl průměr v dané skupině. Město Aš dosahovalo dlouhodobě vyšší úspory při financování provozních nákladů. Uspořilo v průměru téměř třetinu svých běžných příjmů ročně. Takto město získalo značné dodatečné zdroje na financování svých investic.
Koncem roku 2024 vykázalo město Aš vyšší objem dluhu, tvořený dlouhodobými bankovními úvěry, a rovněž jeho vyšší meziroční růst, než byl průměr v dané skupině. Vyšší však byl i objem krátkodobého finančního majetku, který se navíc zvyšoval rychleji než průměr. Objem úspor města Aš byl téměř čtyřikrát vyšší než objem jeho dluhu, což zajišťuje řádné splácení dluhových závazků.
Nejvyšší váhu ve výdajích města Aš mají ty na místní správu. I tak jsou však nižší než průměr v dané skupině. Druhou oblastí jsou výdaje na dopravu, které převyšují průměrnou úroveň srovnatelně velkých obcí. Třetí místo patří ochraně životního prostředí, v jejímž rámci tvoří zhruba polovinu výdaje na odpadové hospodářství. I v tomto případě jsou výdaje města Aš vyšší stejně jako v oblasti bydlení a tělovýchovy a sportu. Naopak menší částky než průměrná obec ve skupině vydává město na vzdělávání, na komunální služby a na sociální péči.
Správné vedení rozpočtu, rozumné zapojení bankovních úvěrů města Aš a jeho uměřená investiční aktivita vytvářejí dobré předpoklady pro modernizaci a rozvoj infrastruktury. Tím dochází i ke zlepšení života obyvatel města. I přes růst dluhu města koncem roku 2024 byl poměr dluhu k průměru příjmů za poslední čtyři roky hluboko pod stanoveným limitem Ministerstva financí.