Společnost CRIF – Czech Credit Bureau, a.s. ohodnotila hospodaření města Starý Plzenec v Plzeňském kraji třetím nejlepší ratingovým stupněm B ze sedmistupňové škály. Tento stupeň získávají samosprávy s dobrou finanční stabilitou základních ukazatelů charakterizujících hospodaření obce.
Velikostí patří Starý Plzenec do skupiny 146 obcí s počtem obyvatel od 5 000 do 9 999. V této skupině obdrželo stejné hodnocení jako město celkem 35 obcí. Lepší hodnocení získalo 67 obcí a 44 obcí naopak hospodařilo hůře než Starý Plzenec.
V porovnání s danou velikostní skupinou má město Starý Plzenec méně obyvatel, nižší příjmy a výdaje, než je průměr. Jedinou z hlavních příjmových položek, ve které město získalo více, jsou investiční dotace. V návaznosti na tuto skutečnost vykázalo město nižší výdaje, a to jak běžné, tak i kapitálové.
V období let 2020 až 2024 vykazoval Starý Plzenec přebytek rozpočtu, výjimkou je pouze poslední rok. I tak město mělo v souhrnu vyšší podíl přebytku na příjmech, a tedy ušetřilo mnohem větší díl příjmů, než byl průměr v dané skupině.
Dluh města se v roce 2024 zvýšil a objem úspor poklesl, zatímco ve skupině srovnatelných obcí se dluh naopak snížil a objem úspor se meziročně nezměnil. Přesto měl Starý Plzenec koncem roku 2024 nižší dluh a vyšší úspory než průměr za obce v dané skupině.
Zhruba pětinu příjmů jak Starého Plzence, tak i obcí v dané skupině tvořily dotace. Ovšem s tím rozdílem, že město disponovalo nižším objemem neinvestičních dotací a vyšším objemem dotací investičních. I podíl kapitálových výdajů na příjmech byl v průměru v obou případech srovnatelný. Zásluhu na tom mělo zejména razantní zvýšení kapitálových výdajů Starého Plzence v posledním roce daného období. V roce 2024 věnoval Starý Plzenec téměř polovinu celkových příjmů na kapitálové výdaje.
Starý Plzenec využíval výnosy z prodeje majetku k financování investic v daleko menší míře než srovnatelně velké obce. Investiční dotace financovaly v průměru ročně 37 % kapitálových výdajů, průměr v dané skupině byl pouhých 23 %. Město ušetřilo více než daná velikostní skupina rovněž v rámci financování provozu.
Prioritou ve výdajové politice Starého Plzence bylo v posledních pěti letech vzdělávání. Zásluhu na tom mají i investice do dané oblasti, které byly zejména v posledním roce mnohem vyšší než u srovnatelně velkých obcí. Město vydalo na vzdělávání značně vyšší částku než obce v dané skupině. Druhou oblastí s výdaji převyšujícími průměr v dané skupině byla doprava. V ostatních oblastech výdajů dosahovalo Starý Plzenec nižší částky s jedinou výjimkou, kterou byly výdaje na zemědělství a lesnictví.
I když dluh Starého Plzence koncem roku 2024 vzrostl, vzhledem k úsporám byl stále zhruba jen čtvrtinový. Úspory navzdory poklesu v roce 2024 nadále přesahují průměr v dané skupině. Tak vysoký objem investic jako v roce 2024, ve kterém se podíl kapitálových výdajů na příjmech více než zdvojnásobil oproti předchozím letům, se pravděpodobně nebude opakovat, a tak vyhlídky na návrat ke kladnému saldu rozpočtu jsou velké. To vše vytváří uspokojivé předpoklady pro vyšší uspokojování zájmů obyvatel obce.